inhoud: DE SOM DER DELEN

Na het lezen van 'Biologie anders bekeken' werd het mij duidelijk welke naam ik mijn project zou geven: 'DE SOM VAN DE DELEN'

Ik schreef het volgende hierover:

"Een vingerafdruk, een gekloonde menselijke embryocel, de mens en natuur : het zijn elementen die ik samenbreng in mijn beeldend werk. Intuïtief tast ik af wat ze doen samen.

Is er enkel sprake van de som van de delen, of is er meer?

Ontstaat er emergentie, wordt er een totaal nieuw beeld gevormd?

Hoe reageren gebruikte materies op elkaar? Doen er zich scheikundige processen voor bij het samenbrengen van o.a. water en houtskool, inkt en verf, papier en plexi. Zichtbaar stoot het ene materiaal soms het andere af , dan weer vullen ze elkaar perfect aan!

Is dat niet wat er ook gebeurt in de natuur? Ieder organisme creëert doorlopend zijn eigen leven. Nieuwe structuren worden gevormd en worden beïnvloed door omgevingsfactoren. De hele evolutie ontwikkelt op ieder ogenblik haar eigen plan."